مفسرها و کامپالیرها در زبان پایتون

در زبان برنامه نویسی پایتون شما بیاد مثل یک متخصص کامپیوتر فکر کنید. این روش تفکر برخی از بهترین صور ریاضیات، مهندسی و علوم طبیعی را در هم می آمیزد. مهمترین مهارت یک متخصص کامپیوتر حل مسئله است. حل مسئله یعنی توانایی فرمول بندی مشکلات، تفکر خلاقانه درباره راه حل ها و بیان یک راه حل واضح و دقیق است. بنابراین یادگیری برنامه نویسی فرصتی عالی برای کسب مهارت در حل مسائل است.

 

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان سطح بالاست و دو دسته از برنامه ها که زبان های سطح بالا را به زبان های سطح پایین پردازش می کنند مفسرها و کامپالیرها هستند. یک مفسر، برنامه سطح بالا را می خواند و اجرا می کند، بدین معنی که مفسر آنچه را که برنامه می گوید انجام می دهد. مفسر برنامه را خط به خط می خواند و محاسبات را انجام می دهد.

 

یک کامپایلر برنامه را می خواند و قبل از اینکه اجرا کند آن را به طور کامل به زبان ماشین ترجمه می کند. در این مورد برنامه سطح بالا کد مبدا و برنامه ترجمه شده را کد مقصد یا قابل اجرا می نامند. و یک بار که برنامه کامپایل شود، می تواند آن را بدون ترجمه مجدد به دفعات اجرا کنید.

 

پایتون یک زبان تفسیری معرفی شده است، زیرا برنامه های پایتون به وسیله مفسر اجرا می شوند. دو راه برای استفاده از مفسر وجود دارد: حالت خط فرمان و حالت اسکریپت.

 

در حالت فرمان، شما برنامه های پایتون را تایپ می کنید و مفسر نتیجه را چاپ می کند:

 

Python 2.3 (#46, jul 29 2003, 18:54:32)

{msc v.1200 32 bit (Intel)} on win32

Type "copyright", "credits" or "license ()" for more information

IDLE 1.0

 print 1+1<<<

2

 

دو خط اول این مثال، فرمانی است که مفسر پایتون را اجرا می کند. دو خط بعد پیغام هایی از سوی مفسر هستند. خط پنجم با علامت <<< شروع می شود که مفسر پایتون از این علامت به عنوان اعلان استفاده می کند. ما دستور print 1+1  را تایپ می کنیم و پس از فشردن کلید Enter مفسر 2 را جواب می دهد.

 

همچنین می توانید برنامه را در یک فایل بنویسید و از مفسر برای اجرای محتویات فایل استفاده کنید. چنین فایلی را اسکریپت می نامند. برای مثال ما از یک ویرایشگر متنی جهت ساختن فایلی با عنوان latoya.py و مضمون زیر استفاده می کنیم:

Print 1+1

 

به عنوان قرداد، فایل های پایتون پسوند .py دارند. برای اجرای برنامه باید نام اسکریپت را به مفسر اعلان کنیم:

 

python  latoya.py $

2

 

شما برای اجرای برنامه ها از خط فرمان جهت آزمایش و توسعه برنامه راحت تر و مناسب تر است استفاده کنید، زیرا شما می توانید برنامه هخا را تایپ و بلافاصله اجرا کنید. و وقتی که یک برنامه صحیح را در حالت خط فرمان به دست آوردید، می توانید آن را در یک اسکریپ ذخیره و ویرایش یا اجرا کنید.

 

جهت ثبت نام کارگاه آنلاین برنامه نویسی Python کلیک کنید.