PHP چیست؟

  • 2021-06-01 18:57:20
  • پژواک دانش
 PHP چیست؟

مقدمه PHP:

PHP  يك زبان برنامه نويسي اسكريپتي اپن سورس است كه براي طراحي برنامه هاي تحت وب سرور به كار مي رود . سمت سرور بودن به اين معناست كه صفحات PHP ابتدا توسط سرور (كه مي تواند از نوع Apache يا IIS  باشد) , پردازش شده و سپس خروجي به صورت كد هاي HTML و جاوا اسكريپت براي مرورگر كاربر ارسال مي شود.به عبارت ديگر وظيفه اجراي صفحات PHP به عهده سرور وب هاست سايت مي باشد بر خلاف HTML يا جاوا اسكريپت.

 

P مخفف عبارت Hypertext  PreProcessor به معنا پيش پردازنده فرا متن مي باشد كه در سال 1994 توسط رسموس لردورف ايجاد شد و سپس تسط سايرين توسعه و گسترش پيدا كرد. اولين نگارش عمومي آن در اوايل سال 95 ارائه شد و با نام Personal Home Page Tools  روانه بازار شد البته بسيار ساده بود .

 

ساختار زبان PHP بسيار شبيه به زبان C و در نسخه هاي جديد شبيه به جاوا مي باشد و به همين دليل از محبوبيت فراواني بر خوردار است. از مشهور ترين نرم افزار هاي ساخته شده با PHP مي توان به جوملا , وردپرس و.... اشاره كرد . سايت هاي فراواني در جهان بر اساس زبان PHP نوشته شده اند و هر روز نيز بر تعداد آن ها اضافه مي شود. بر طبق آمار منتشر شده %60 از سايت هاي موجود در سرور ها با PHP نوشته شده است كه از مهم ترين آن ها مي تواند به ويكي پديا و فيسبوك اشاره كرد. PHP امكان استفاده از انواع مختلفي از پايگاه داده را از جمله MySql , SqlLite , اوراكل , IBM DB2 , Microsoft Server Sql و ... را با دستور هايي ساده فراهم مي سازد.

 

پي اچ پي روي بيشتر سيستم عامل هاي معروف از جمله ويندوز , لينوكس , يونيكس , مك و با اغلب سرور هاي معروف قابل اجراست . پيش از آغاز به يادگيري PHP شما بايد آشنايي كافي با زبان هاي HTML و جاوا اسكريپت و كار با MySql را بدانيد.

 

دستورات اين زبان مي توانند به صورت مستقيم در درون كد هاي HTML قرا بگيرند . زبان PHP از نسخه 4.3 به بعد قابليت پشتيباني از واسط خط فرمان را نيز به امكانات خود اضافه كرد كه اين قابليت مي تواند براي ايجاد نرم افزار هاي غير وب و يا نرم افزار هايي با واسط گرافيكي كاربر مورد استفاده قرار بگيرد.

 

جهت ثبت نام کارگاه آنلاین طراحی وب با PHP   کلیک کنید.